Adverteren op Pinterest is een vrij nieuwe manier van adverteren op een Social Media platform. De eerste resultaten van grote Nederlandse bedrijven zijn erg goed ontvangen. Onder andere Allerhande en Karwei hebben mee gedaan aan de bètaversie van Pinterest Advertising.
Met Pinterest advertising kun je een doelgroep bereiken met een specifieke interesse. Op het Pinterest platform staat het in contact komen met jouw producten of creativiteit centraal. Met de nieuwe mogelijkheden met Pinterest adverteren kun je zorgen voor directe conversie. Inspireer, creëer bekendheid en genereer traffic door uniek beeldmateriaal te plaatsen. Hiermee kun je gemakkelijk jouw doelgroep bereiken en daarmee ook je online marketing doel.
Net zoals bij andere Sociale Media werkt Pinterest met een eigen advertentieplatform. Dit platform is te bereiken via de Pinterest Business Manager. Het is vrij eenvoudig om je bestaande Pins onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Via de Ads Manager kun je deze Pins promoten, ook wel ‘promoted pins’ genoemd.
Als je gaat starten met adverteren op Pinterest is het belangrijk om dit te doen vanuit jouw eigen Pinterest profiel. Je koppelt jouw profiel aan de Pinterest Ads Manager. Dit werkt net zoals bij Facebook, waar je een bedrijfspagina koppelt aan het advertentieplatform. Net zoals bij iedere advertentie is een goede basis van essentieel belang. Wij helpen jou met de eerste stappen om je eigen Pinterest advertentie succesvol op te zetten.
Benieuwd hoe je een Facebook advertentie succesvol opzet? Dat lees je in onze blog: Starten met Facebook adverteren.
Om een advertentie op te zetten in Pinterest doorloop je in principe 3 stappen:
Zo, nu is jouw eerste Pinterest advertentie aangemaakt! Om te kunnen focussen op de ideale doelgroep is het belangrijk om voldoende data te hebben van jouw eigen Pinterest profiel. Het Pinterest platform maakt gebruikt van deze data.
In Pinterest zijn er ongekend veel categorieën en subcategorieën waar je jouw Pins kan promoten. Je kunt dus heel specifiek aangeven waar jouw Pins zichtbaar moeten zijn. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel in woonaccessoires? Kies dan voor een doelgroep die geïnteresseerd is in lifestyle en interieur met zoekwoorden omtrent accessoires. Als je daar ook nog leeftijd en geslacht aan toe voegt kun je nog specifieker targeten.
Net zoals de meeste Sociale Media maakt ook Pinterest gebruik van een conversie-pixel. Hiermee kan data worden verzameld en resultaten worden gemeten. De pixel biedt uitstekende mogelijkheden om doelen in te stellen. In een overzichtelijk dashboard kun je eenvoudig de resultaten meten en rapporteren.