Inspelen op de feestdagen met leuke communicatie

Het is weer december en dat betekend natuurlijk: de feestdagen komen er weer aan. Dit kan ook een mooi moment zijn om je vaste klanten te bedanken voor het afgelopen jaar! Hoe je dat doet? Dat lees je vandaag!

Een leuke decembermail

Iedereen heeft nog wel een hele lieve tante of opa die nog een kerstkaartje stuurt. Neem daar een voorbeeld aan! Ik hoor je al denken, een kerstkaart heeft toch geen CTA’s? Ik kan mijn websiteverkeer toch niet tracken aan de hand van een kaartje? Oké, hier kunnen we misschien slimmer op inspelen. Met een leuke decembermail kan je je klanten verrassen, maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen. Zeker na alle spam van Black Friday & Cyber Monday. 

Verplaats je dus goed in je klanten en maak het persoonlijk. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een leuke foto van het team of een gepersonaliseerde video waarin je zelf het woord neemt. Ook kun je nog even kort terugblikken op de behaalde resultaten van het afgelopen jaar. Zo geef je bijvoorbeeld een samenvatting van de behaalde doelen in 2019, om zo je klant slim te herinneren aan het belangrijke werk wat jij dit jaar hebt gerealiseerd. Maar het aller belangrijkste: wees oprecht en denk aan de kerstgedachte, niet aan het eigen belang!

Maak je uitingen op in een feestdagen thema

Je kunt leuk inspelen op de feestdagen door verschillende uitingen op te maken in een feestdagen thema. Het makkelijkst is waarschijnlijk je website, hier kan je alle kanten op!

Je ziet bijvoorbeeld vaak dat de bekende webshops een kerstmutsje over het logo hangen, of bepaalde kerst elementen terug laten komen op de achtergrond. Dat kan natuurlijk leuker! Apple speelt dit jaar weer leuk in door eigen producten in kerstthema te profileren. Dit kun je vrij makkelijk realiseren, zonder met een Apple budget te hoeven werken! Ook kan je relatief simpel inspelen met een mooie tijdelijke header in december thema. 

Blik vooruit op 2020

Goede voornemens horen natuurlijk ook bij de decembermaand. Je kunt hier op inspelen door een mooie e-mailcampagne te maken met gepersonaliseerde klant data. Zo blik je even terug op de KPI’s van afgelopen jaar, door bijvoorbeeld Google Analytics data. Per klant maak je zo een mooie mail op, waar bij je doelen stelt voor 2020. Ook kun je al je klanten een samenvatting sturen van hun orders in 2019 met data uit WooCommerce. Hierop maak je vervolgens suggesties voor andere interessante producten. Het is ook leuk om alle evenementen die je gaat organiseren in 2020 vast in een mail samen te vatten.

In ieder geval komt het neer op het volgende: maak een prognose voor 2020. Hoe jij ervoor kan zorgen dat je klant in 2020 minstens zo’n mooi jaar tegemoet gaat als afgelopen jaar.

Stuur je klanten een gedicht of cadeautje

De ultieme kerstgedachte is natuurlijk: geven

Verras je klanten met een persoonlijk gedicht of cadeautje, zo weet je zeker dat ze je in 2020 niet zullen vergeten! Een leuk gedicht maken is natuurlijk erg leuk, maar tijdrovend. Denk er dus goed over na of dit voor jou haalbaar is. Je zou ook één standaard gedicht kunnen maken, met per klant een persoonlijke aanhef of eerste zin.  

Een leuk kerstcadeautje is natuurlijk helemaal toepasselijk. Je kunt het simpel houden, door je klanten een e-mail te sturen met een december kortingscode. Ook kun je een van je producten gratis weggeven of echt uitpakken met een fysiek cadeau zoals een flesje wijn of iets voor op kantoor in jouw huisstijl. Helemaal leuk is natuurlijk een gepersonaliseerde kerstbal ;).

Maak een online advent kalender

De laatste maand van het jaar elke dag weer onder de aandacht komen? Werk dan een advent kalender. Deze tip komt misschien wat te laat, maar wie weet kan je hem volgend jaar gebruiken. Vooral voor webshops is deze namelijk heel interessant!

Zo maakten wij voor een van onze klanten een social media campagne, waarbij heel december lang elke dag een aanbieding op Facebook werd gedaan. De volgers tellen op de ouderwetse advent manier af naar 31 december, en de webshop komt elke dag weer onder de aandacht. Door te werken met leuke kortingen kom je op deze manier niet vervelend over.

Overtuigd?

Kom eens langs of bekijk meer werk.

© 2024 DIGIWEDO Digital Agency | Rotterdam
010 261 3015 | [email protected]
Schiehavenkade 212 , 3024 EZ Rotterdam
crossmenu