5 webdesign trends voor 2019

Om je vol inspiratie het nieuwe jaar in te laten gaan, zetten wij de belangrijkste webdesign trends op een rijtje! Niet schrikken, de trends gaan dit jaar namelijk wel een hele andere kant op.

“Lelijk” webdesign

Deze trend is minstens zo gek als hij klinkt. Lelijk webdesign is echt een trend op het moment en stiekem is het best leuk. Vergelijk het maar met een “Aussie” trainingspak of een retro 90’s motor, gekke kleuren zijn hip. Kleuren die enorm vloeken, onscherpe gifjes en lettertypen die er heel ouderwets uitzien. Veel grote bedrijven doen hier al aan mee en als je het bij een bekend merk ziet, begrijp je ineens waarom het toch wel heel erg cool is. Zie bijvoorbeeld hoe merken als Triodos of zelfs Gucci dit toepassen. Adidas spant met de Yung Series pas echt de kroon. Voel je even alsof je terug gaat in de tijd. Iets voor jouw merk?

Serif fonts

De vuistregel met lettertypen was jarenlang: sans serif fonts gebruik je voor web, en serif fonts voor drukwerk. Voorbeeldje: Proxima Nova is een sans serif font, en heeft dus geen schreef aan de uiteinden van de letters. Plantin is een serif font, en heeft dit wel. In 2019 vervalt deze vuistregel dus volledig, en zie je veel grote merken ineens fonts met schreef gebruiken. Mailchimp is hier een mooi voorbeeld van. Wat vind jij ervan?

Organische vormen

Organische, natuurlijke vormen zijn weer helemaal terug. Het breekt heel leuk met de concurrentie, want veel websites zijn strak en hebben een vaste, rechte indeling. Met organische vormen op achtergronden springt je website er echt uit en toch kan het een hele rustige uitstralen geven. Bovendien geven ze meer “diepte” aan een pagina omdat je wat meer kunt spelen met verschillende vormen en asymmetrie.

Het visualiseren van data

Weinig verrassend, maar wel een echte trend. Alles draait tegenwoordig om data. Hoe kan je je klanten overtuigen van jouw meerwaarde? Door het aan te tonen met data! Gebruikscijfers, tabellen met (positieve) groei en het aantal toegenomen aantal klanten staan tegenwoordig gewoon op de homepage. Wel zo duidelijk. Datakoning Google doet dit heel leuk.

Bewegende elementen

Deze trend vinden wij nog wel het leukste. Misschien zagen we dit al wel eens in 2018, dit jaar komt het nog veel meer terug. Gifjes, delen van afbeeldingen die bewegen en video. Het geeft je website een unieke look en bovendien kan je mooi de aandacht vestigen op bepaalde elementen. A is for Albert doet dit geweldig en ook hier scoort Mailchimp weer. Nu al de winnaar van 2019 dus.

Overtuigd?

Kom eens langs of bekijk meer werk.

© 2024 DIGIWEDO Digital Agency | Rotterdam
010 261 3015 | [email protected]
Schiehavenkade 212 , 3024 EZ Rotterdam
crossmenu