Wij adviseren onze klanten altijd te focussen op organische bezoekers in tegenstelling tot betaalde bezoekers. Zo hebben organische bezoekers een hoger conversie gehalte dan betaalde resultaten, en bovendien heb je geen terugkerende kosten. Als je organisch gevonden wilt worden op bepaalde zoekwoorden, zal je in veel gevallen een goede landingspagina nodig hebben. Zoals het woord het al zegt, landen je bezoekers via deze pagina op je website. Vanuit deze pagina kun je ze doorverwijzen naar bijvoorbeeld je diensten, portfolio of contact. Maar hoe zorg je er dan voor dat bezoekers op deze pagina terecht gaan komen? Oftewel, hoe kan je een goede landingspagina maken?
Waar wil je op gaan focussen? Welk zoekwoord zorgt voor de juiste bezoekers? Probeer eerst te achterhalen wat je potentiële bezoekers zullen gaan intypen, zodat jij kan zorgen dat je op die worden gevonden gaat worden. Voor het bepalen van het juiste zoekwoord zijn enkele handige hulpmiddelen beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld zoekvolumes in kaart brengen door Keywords Everywhere of via Google’s eigen Zoekwoordplanner. Verplaats je in je doelgroep en bedenk welke opties zij zouden kunnen intypen. Bepaal vervolgens aan de hand van zoekwoordvolume op welk woord je wilt gaan focussen. Hoe groter het volume, hoe meer mensen zoeken naar deze woorden.
Wij hebben bij het schrijven van deze blog gefocust op het zoekwoord: landingspagina maken. Dit woord komt dan ook enkele keren terug in de tekst. Ook is deze woord combinatie ingesteld als Focus Keyword in Yoast, in de meta description en als Alt tekst aan de afbeeldingen toegevoegd.
Een goede tekst is dus belangrijk voor het ranken in Google. Een goede landingspagina maken doe je echter niet door een platte tekst te plaatsen. Overtuig je bezoeker van jouw unieke eigenschappen. Dit kan je bijvoorbeeld toelichten door je USP’s toe te lichten, of door mooie afbeeldingen te tonen. Onthoud goed: mensen zijn snel geneigd weer weg te klikken, dus probeer met een mooi design en interessante pagina de aandacht vast te houden.
Je hebt je bezoekers bereikt en ze zijn op je landingspagina terecht gekomen. Op zich is je doel bereikt, maar eigenlijk ben je tot nu toe nog niks opgeschoten. Door het gebruiken van de juiste call to action (CTA) maak je pas echt gebruik van de landingspagina. Zo kun je een knop toevoegen waardoor je bezoekers worden doorverwezen naar een andere pagina van je website. Ook kun je een contactformulier of inschrijving van je nieuwsbrief laten invullen of doorverwijzen naar een product uit je webshop.
De pagina is dus goed opgebouwd, je hebt een mooie tekst geschreven en de juiste CTA’s toegevoegd. Hoe zorg je er nu voor dat de pagina boven die van je concurrenten komt te staan? Dit is afhankelijk van honderden parameters. Het is haast onmogelijk om aan al deze paramaters te voldoen, echter zijn dit volgens onze tests het belangrijkst;
uctuur. Wanneer je dit niet doet, weet je nooit zeker aan welke aanpassing het ligt. Maak dus liever vier versies wanneer je vier variabelen wilt testen.