Vandaag, 5 juli, is het Comic Sans Day. Comic Sans wordt wereldwijd bekritiseert omdat het een hoog clichégehalte heeft. Veel mensen vinden het lettertype gedateerd en geven aan dat elke uiting met dit lettertype niet serieus genomen kan worden. Deze dag is dus een mooi moment om het over lettertype en het gebruik daarvan te hebben.
Wanneer mensen aangeven een marketing uiting niet serieus te nemen als het een bepaald lettertype gebruikt, geeft dat wel aan wat het belang ervan is. Met bepaalde lettertypes heb je namelijk gelijk een associatie. Dit kan natuurlijk negatief werken, maar zeker ook positief!
Een voorbeeld van een onmiddellijke associatie met een lettertype is bijvoorbeeld het wereldberoemde Walt Disney Script. Zonder het logo te zien weet iedereen direct waar we het over hebben.
Twee andere voorbeelden staan hieronder afgebeeld. We hoeven je waarschijnlijk niet eens te vertellen welk marketingreuzen er achter deze lettertypes zitten.
Toch hoeft een font niet zo apart en opvallend te zijn om herkenbaar te zijn. Voor Apple gebruikers zal dit namelijk direct bekend voorkomen. San Fransico is het lettertype wat voor alle uitingen van dit merk gebruikt wordt.
Het is dus heel belangrijk om een font te kiezen welke bij jouw merk past. Het draagt namelijk sterk bij aan wat jij als merk wilt uitstralen, misschien nog wel meer dan het logo! Vorm en functie zijn erg belangrijk bij het kiezen, aangezien leesbaarheid voorop staat. Wil je makkelijk herkenbaar zijn, kies dan voor een opvallend lettertype. Vervolgens kun je op zoek gaan naar een bijpassend font voor overige uitingen. Websites zoals FontPair helpen je met het vinden van bij elkaar passende kop en body lettertypes.
Het is geen makkelijke opgave, maar gewoon proberen helpt misschien nog wel het beste. Websites als Google Fonts of Font Squirrel helpen je een lettertype kiezen, vaak zelfs gratis! Je kunt hier zelf een tekst invoeren, bijvoorbeeld je merknaam of slogan. Vervolgens bekijk je rustig welke het beste past bij het gevoel dat jouw merk uit wilt stralen. Je kunt dit echter geen uren achter elkaar doen, want binnen de kortste keren ga je de fonts met elkaar verwarren. Geen taak om even snel tussendoor te doen dus.
Heb je een geschikt lettertype gevonden? Leg dan vast wanneer je bold of italic gebruikt, wanneer je welke lettergrote toepast en welke soort tekst bij welke letterafstand past. Dit kan je bijvoorbeeld netjes vastleggen in een huisstijlhandboek. Zo heb je bij elke uiting een houvast, waardoor je merk altijd een uniforme uitstraling heeft.