Website statistieken kunnen heel veel inzichten bieden. In deze blog vertellen we hoe je data zoals bijvoorbeeld bezoekersaantallen, verkeersstromen en bronnen kan inzien.
Wanneer je je website wilt optimaliseren, is het raadzaam om je Google Analytics gegevens in de gaten te houden. Op dit handige, maar overweldigende, dashboard hou je je website statistieken bij. Het dashboard biedt verschillende rapporten, welke zijn onderverdeeld in Realtime, Doelgroep, Acquisitie en Conversies. Op de homepage vind je de basis gegevens zoals aantal gebruikers, bronnen, en populairste apparaten. Al deze gegevens zijn in te delen in afgelopen week, maand of kwartaal. Ook zie je het aantal gebruikers wat zich op dit moment, in real time, op je website bevindt.
Onder het kopje realtime vind je alle real time informatie. Hier zie je het aantal gebruikers wat nu je website aan het bekijken is. Van deze bezoekers zie je de bron, en de locatie vanaf waar zij zoeken. Ook kan je inzien op welke pagina ze zich bevinden. Onder het kopje verkeersbronnen zie je op wat voor manier deze bezoekers je website gevonden hebben. Dit kan bijvoorbeeld Organisch zijn, in dat geval hebben ze je tussen de Google resultaten aangeklikt. Wanneer hier Paid staat, hebben ze op een van je advertenties geklikt. Social geeft aan dat ze via een sociaal media kanaal gekomen zijn, en Referral geeft aan dat ze via een andere website op die van jou zijn gekomen, bijvoorbeeld via een link. Het kopje content geeft weer hoeveel pagina’s de bezoeker tot dusver heeft bekeken, en onder conversies zie je of de bezoeker al een van jou ingestelde doelconversie heeft volbracht. Hierover later meer!
Het rapport doelgroep geeft veel informatie over de bezoekers in een afgelopen periode. Zo kun je bijvoorbeeld per week, maand, of jaar inzien wat jouw websitebezoeker zoal uitspookt op je website. Hier kun je dus veel van leren om je website te verbeteren. Ook in dit rapport zijn weer verschillende kopjes te vinden, waarvan wij de belangrijkste zullen toelichten. Om te beginnen zien we Demografie, hierin vind je data over leeftijd, geslacht en interessecategorieën. Hiermee kan je een beter inzicht krijgen in je doelgroep. Geo laat je zien waar je bezoekers vandaan komen. Dit kan je handige informatie bieden over de afkomst van je (potentiële) klant. Je kunt er vervolgens handig op in spelen door bijvoorbeeld een Spaanstalige versie van je website te maken, waneer veel van je bezoekers uit Spaanstalige landen afkomstig zijn. Onder Gedrag zie je of een bezoeker nieuw of terugkerend is. Een nieuwe bezoeker is nooit eerder op je website geweest, een returning visitor wel.
Technologie laat je zien via welke browser je bezoeker je website bekijkt. Zo kun je kiezen voor welk type browser je je website eerder zult gaan optimaliseren. Dit geldt ook voor Mobiel, hier zie je namelijk of je bezoekers een mobiel, tablet of computer gebruiken. Handige website statistieken om rekening mee te houden!
Het rapport Acquisitie gaat dieper in op de herkomst van je website bezoekers. In het overzicht vind je een handige samenvatting met daarin bijvoorbeeld topkanalen, gebruikers en conversies. Onder Alle Verkeer zie je dieper uitgelicht via welke kanalen je website bezoekers je gevonden hebben. Zo zie je weer de kopjes Organic Search, Direct, Social en Referral, waar nu meer data in te vinden is. Zo kan je per kopje bijvoorbeeld het percentage Nieuwe gebruikers, Sessies en Sessieduur inzien. Vooral het Bouncepercentage per bron is hier interessant, omdat dit je laat zien hoeveel % van je bezoekers je website binnen één pagina weer verlaat. Zie je bijvoorbeeld dat het Bouncepercentage vanuit Paid Search hoog is, dan kan het zijn dat de informatie uit de advertentie niet in een lijn ligt met de content op je website. Heb je een advertentie draaien? Dan kan je onder Google Ads specifieke info zien van de gebruikers die via de advertentie je website hebben bezocht.
In het rapport Gedrag zien we meer over hoe bezoekers zich door je website heen bewegen. Gedragsstromen biedt een gevisualiseerd overzicht van deze data. Zo kan je per bestemmingspagina inzien naar welke andere pagina’s wordt doorgeklikt, of belangrijker nog, vanaf welke pagina de meeste bezoekers je website verlaten. Springt een pagina er uit? Dan kun je deze pagina gaan verbeteren met bijvoorbeeld meer Call to Actions of betere content. Onder sitesnelheid vind je de gemiddelde laadtijd van een pagina. Dit is onderverdeeld in omleidingstijd, domeinopzoektijd en serverbinding/reactie tijd. Op basis hiervan kan je wellicht meer informatie halen over in welk van de onderdelen winst te behalen valt. Heb je een zoekfunctie in de website verwerkt? Dan kun je onder het kopje Zoekopdrachten op site informatie vergaren over deze zoekopdrachten. Wellicht kan je er informatie uit halen, bijvoorbeeld omdat veel bezoekers naar een bepaald onderwerp zoeken. Zo kun je hier op in spelen door dit onderdeel duidelijker naar voren te laten komen in bijvoorbeeld je Headermenu.
Conversies biedt je informatie over vooraf ingestelde doelen. Dit kunnen allerlei verschillende doelen zijn, zoals aantal afspraken gemaakt, aantal contactformulieren ingevuld, maar ook een omzetdoel vanuit bijvoorbeeld WooCommerce. Je kunt doelen formuleren door op Doelen instellen te drukken. Hierna zijn de mogelijkheden groot. Een veelgebruikt doel is het aantal gemaakte afspraken. Wanneer je het aantal gemaakte afspraken wilt meten, is het slim om een bedankpagina te maken. Je maakt dus een aparte pagina, waarop je de bezoeker bedankt voor het maken van een afspraak. Deze pagina heeft een aparte URL, bijvoorbeeld /bedankpagina-afspraak-maken/. Wanneer je aangeeft dat het bezoeken van deze URL het doel behaald is, houdt Google Analytics overzichtelijk voor je bij hoe vaak het doel behaald is.
Onder E-commerce vind je doelen zoals hoeveelheid omzet of orders. Zo kun je handige rapporten maken, waarin je per week, maand of jaar je omzet, verkoopaantallen en bestverkochte producten kunt bekijken. Je dient dit wel te koppelen met het verkoopsysteem dat je op je website gebruikt.
Google Analytics is een zeer uitgebreide tool, waarin je al aardig verdwaalt kan raken. Je kunt dit veel overzichtelijker en simpeler maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van Databox. Wil je je website echt optimaliseren, dan kan deze data je veel vertellen. Wil je meer doen met je website statistieken? Laat ons dan eens een kijkje nemen of kom langs om samen te kijken naar mogelijke verbeterpunten voor jouw website. Analytics is namelijk helemaal gratis en biedt je honderden inzichten in optimalisatie mogelijkheden!