UX design

Bij UX design draait het allemaal om de ervaring van je bezoeker

Je kent het wel. Je bezoekt een website en raakt direct gefrustreerd omdat je niet kunt vinden wat je zoekt. De navigatie is onlogisch, je moet te veel niet relevante invulvelden doorspitten of de informatie die jij zoekt ontbreekt. Het kan ook zijn dat je ervaring in het algemeen niet goed voelt, zonder dat je precies weet waar dat aan ligt. Binnen een paar seconden heb je je besluit al genomen; je klikt weg en je zoektocht gaat verder.

Dit komt voor bij websites en webapplicaties die gebouwd zijn zonder dat het ontwerp rekening houdt met de behoeften van de gebruiker. Organisaties focussen zich soms te veel op wat zij willen laten zien, in plaats van op wat de bezoeker nodig heeft. UX design draait om het oplossen van deze problemen en het creëren van een prettige ervaring die naadloos aansluit bij jouw doelgroep.

Met oog voor de bezoeker

Optimale gebruikerservaring

Logisch onderbouwd

Onze werkwijze

Strategie

De kracht van een effectieve website zit hem in het kiezen van de beste strategie passend bij jouw doelen. Daar is een goede voorbereiding voor nodig. We ontwikkelden een model om jouw bedrijfsdoelen tijdens een brainstormsessie helder te krijgen en deze te vertalen in digitale oplossingen binnen een website.

Ontwerp en ontwikkeling

Ontwerp en ontwikkeling is een proces dat alleen succesvol is in een nauwe samenwerking, op basis van datagestuurde keuzes & doorlopende evaluatie

Digitaal blijven ontwikkelen

Omdat de continue aanwas van nieuwe technologieën telkens meer en geavanceerdere mogelijkheden biedt, is blijvend aandacht besteden aan elke website een must. Op het gebied van veiligheid, gebruiksgemak en relevante content om je doelen te halen, maar ook om te voldoen aan de wensen van je doelgroep. Dat kan overigens ook betekenen dat je klein begint en we samen een groeipad uitstippelen voor de lange termijn.

Wat is UX design?

UX design, oftewel User Experience design, richt zich op het creëren van een optimale gebruikerservaring bij interactie met digitale producten als websites en webapplicaties.

Digitale platformen moeten niet alleen functioneel zijn, maar ook intuïtief en prettig in gebruik. UX design gaat over de gebruikersbehoeften. Als je begrijpt welke behoeften er zijn, kun je veel gebruiksvriendelijkere interfaces bouwen. Of het nu om een nieuw te ontwikkelen platform gaat of om het optimaliseren van een bestaande, het proces is uitgebreid en loopt van de eerste kennismaking met wat je bedrijf doet tot het testen van de uiteindelijke digitale oplossing.

Met UX design kunnen we gebruikersproblemen oplossen of verbeteren, wat de algehele tevredenheid en betrokkenheid verhoogt.

Waarom is UX design zo belangrijk?

Gebruikers willen makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, goed geïnformeerd en vermaakt worden en zonder problemen een actie kunnen doen, zoals een offerte aanvragen of een aankoop doen.

UX design is erop gericht om op een intuïtieve manier het doel te bereiken. Je ziet snel waar je moet zijn door een overzichtelijk menu en voldoende contrast in het design van de verschillende elementen en functionele aspecten. Inhoud, layout en visueel ontwerp zijn vormgegeven in een perfecte balans, waardoor je ook niet overspoeld wordt door informatie. Je vindt binnen drie klikken wat je zoekt.

Met goed UX design kun je een website of webapplicatie logisch en intuïtief inrichten. Gebruikers blijven langer op een pagina, klikken meer door en nemen meer informatie op als je website gebruiksvriendelijk is ingericht. Dat vergroot de kans op conversie.

Benieuwd naar een voorbeeld van eerder opgeleverd werk? Deze case geeft een goede impressie van hoe we je kunnen helpen.

Onze aanpak van UX interface design

Goed UX design is gebaseerd op hoe een gebruiker jouw dienst of product leert kennen, beoordeelt en aankoopt. Het is een proces dat we goed in beeld moeten brengen om de meest ideale digitale gebruikerservaring te creëren. Daarom hanteren we een stapsgewijze aanpak om tot het beste resultaat te komen.

Onderzoek en analyse

Eerst leren we jouw organisatie en de behoeften van gebruikers kennen. Dit doen we bijvoorbeeld door gesprekken, brainstormsessies en interviews. Soms zijn enquêtes en live gebruikersonderzoek doen nuttig, zodat we inzicht krijgen in welke digitale ervaring zij prettig vinden.

Wireframing en prototyping

Vervolgens ontwikkelen we een wireframe. Dat een ruwe opzet van de website en we maken prototypes om te testen hoe gebruikers door de interface navigeren.

Gebruikerstesten

Prototypes testen we uitvoerig met echte gebruikers. Bijvoorbeeld door via een heatmap (Hotjar) te observeren hoe zij de interface gebruiken en in Google Analytics te monitoren waar mensen afhaken. Op die manier verzamelen we waardevolle informatie voor verdere ontwikkeling en verbetering.

Interactieve ontwikkeling

Met de feedback verbeteren we het ontwerp. Dit is een continu proces van testen en optimaliseren, zodat de uiteindelijke versie perfect aansluit op de gebruikersbehoeften.

UX DESIGN UX DESIGN UX DESIGN

UX DESIGN UX DESIGN UX DESIGN

Wil je jouw gebruikers ook de ervaring geven die ze verlangen?

Als webdesign bureau hebben we designers met genoeg jaren ervaring in ons team. DIGIWEDO kijkt graag met je mee. Maak een afspraak zodat we samen de gebruikerservaring van jouw website of webapplicatie kunnen doornemen. Soms zijn kleine aanpassingen in visuele elementen of het toevoegen van interactieve elementen al een stap in de juiste richting.

Neem vandaag nog contact op met je vragen.