Een responsive website

Een responsive website is niets meer dan de weergave aanpassen aan het apparaat. In 2018 hebben veel mensen een smartphone, een tablet en kunnen we allemaal beschikken over een computer.

Onlangs werd bekend dat zelfs 4 van de 5 mensen een smartphone bezit. Volgens ditzelfde onderzoek geldt dit ook voor laptops, en heeft 65% van de inwoners in Nederland een tablet. Al deze devices hebben verschillende formaten, en dus verschillen de groottes van de beeldschermen hiervan. Natuurlijk wil je als website eigenaar dat mensen te allen tijde een perfect beeld krijgen van je website. Om aan alle wensen van de klanten te voorzien hoef je niet langer een aparte website voor smartphones en tablets te maken, maar is een responsive website genoeg.

Een responsive website past zich automatisch aan aan het beeldscherm waarmee de site wordt bezocht. De bezoeker krijgt dus altijd een optimale ervaring van de website en zijn functies. De website schaalt zich automatisch aan dit beeldscherm. Dus blijven ook teksten leesbaar zonder continu te hoeven inzoomen en uitzoomen.

Moderne responsive websites zorgen er zelfs voor dat belangrijke iconen makkelijk te klikken blijven en dat er zo dus geen functies onbenut worden. Denk maar is aan de tijd dat er werd ingelogd op een ouderwetse site met de smartphone. Om een tekst te lezen moet je continue inzoomen, en om verder te surfen moet er telkens weer uitgezoomd worden. Stel dat je een leuk item ziet wat je bekijken wilt, maar dit je hier niet op kan klikken wegens het gebrek aan response op de site.

Mobiel, tablet en zelfs smartwatch

Anno 2016 zijn deze ergernissen verleden tijd. Zeker voor eigenaren van webshops is een responsive website van groot belang. In 2015 kocht volgens het CBS 8 van de 10 mensen hun spullen online! Stel dat een klant een mooi overhemd wilt kopen op jouw site. De klant bezoekt de site, maar moet eerst inzoomen op elk overhemd. Vervolgens weer uitzoomen om verder te kunnen scrollen tussen de andere opties. Wanneer de klant dan eindelijk met overbodige moeite het juiste overhemd gevonden heeft, kan hij of zij hier niet op klikken, omdat de site eigenlijk alleen is bedoeld voor de computer. De klant zal het zeker beu zijn en de kans is klein dat hij of zij de moeite zal nemen om het op de computer opnieuw te proberen. Met een responsive website staat de klant centraal en past de site zich aan, in plaats van andersom. Op deze manier is het missen van orders stukken kleiner, en kan dit dus gunstig zijn voor de omzet van je webshop!

Overtuigd?

Kom eens langs of bekijk meer werk.

© 2024 DIGIWEDO Digital Agency | Rotterdam
010 261 3015 | [email protected]
Schiehavenkade 212 , 3024 EZ Rotterdam
crossmenu