Een huisstijl voor je website

Aron van Dijk
Marketeer
Datum: 23 aug 2022
Leestijd: 4 minuten

Een huisstijl voor uw website is een van de manieren om u te onderscheiden. Tegenwoordig is het voor bedrijven in Nederland steeds moeilijker om uniek en onderscheidend te zijn, omdat iedereen online shopt. Het maakt voor een bezoeker niet langer uit of de winkel zich in Groningen of Maastricht bevindt, het product wordt de volgende ochtend toch thuis bezorgd. Onderscheidend zijn kan dus nog maar op weinig manieren. Hierom is het belang van een unieke website dus nog belangrijker geworden!

De huisstijl van een product of dienst is hoe het product door de potentiële klant gezien wordt. De uitstraling van het product is hier dus van belang. Hierbij is het goed om na te denken over hoe jij je product naar buiten wilt brengen. Het is vanzelfsprekend dat een sportschool naar buiten wilt komen als fris en sportief, en dat een café de warme uitstraling naar buiten wilt dragen door middel van de huisstijl. Een website of andere promotiemateriaal dient bij dit product te passen.

Verbondenheid

Een webshop of website kan door middel van een passende huisstijl mooi en onderscheidend zijn en de aandacht van de klant trekken. Het is hierbij van belang dat de potentiële klant zich ‘verbonden’ voelt met het merk. Grote merken zijn hier de laatste jaren uitstekend mee om gesprongen. Automerken als Volkswagen en BMW creëren verbondenheid met hun klanten door de klant zo te laten voelen dat ze bij een merk passen. Ook in Nederland is een huisstijl een belangrijkste eerste stap. Alles wat de klant van het merk ontvangt, van een folder tot visitekaartje, is in dezelfde, pakkende huisstijl. Op deze manier wordt er onderbewust een begin gemaakt met de verbondenheid met de klant.