Inleiding
Meer en meer mensen gebruiken ChatGPT als hun eerste zoekmachine. Ook zie je steeds vaker dat Google zelf AI resultaten toont. Vooral dit laatste maakt het dat potentiële bezoekers minder snel doorklikken, omdat ze meteen een antwoord vinden op hun vraag. Als je bijvoorbeeld Googlet op: Hoe lang is het vliegen naar Vietnam? Vind je meteen het antwoord: rond de 16 uur van Schiphol naar Ho Chi Minh. Een stukje daaronder vind je een landingspagina van een blog website, die door antwoord te geven op deze vraag bezoekers naar hun website laat komen en ze vervolgens, naast het geven van het antwoord, advertenties tonen van vliegmaatschappijen. Gelukkig doet Google wel aan bronvermelding, en wordt je website dus nog wel vermeld. De kans is echter wel kleiner dat mensen doorklikken, want ze hebben al antwoord gekregen op hun vraag.
De verschillen tussen SEO en GEO
SEO | GEO |
---|---|
Focus op zoekmachines zoals Google | Focus op AI-modellen zoals ChatGPT |
Gericht op het binnenhalen van websitebezoekers | Gericht op het verschijnen in antwoorden van AI-modellen |
Door middel van teksten, zoekwoorden en linkjes | Duidelijke taal die antwoord geeft op specifieke vragen |
Websitebezoekers via GEO
Als je dus op zoek bent naar bezoekers, en ik ga er stiekem vanuit dat je dat bent als je deze blog leest, wil je dus niet per se tussen Google’s AI verschijnen. Wat wel interessant kan zijn, is je website zo te optimaliseren zodat je tussen de antwoorden van ChatGPT verschijnt. De verdeling tussen Google en ChatGPT als bron groeit wereldwijd sterk, en dus is het slim om niet langer alleen te focussen op SEO, maar ook op GEO. Zelf merken we ook steeds vaker dat er bezoekers op onze website belanden via ChatGPT. Had ik trouwens al verteld dat GEO staat voor Generative Engine Optimization?
Wat is Generative Engine Optimization?
- GEO is het nieuwe SEO: het zorgt niet dat je content alleen wordt gevonden in Google, maar ook in AI-modellen zoals ChatGPT en Gemini
- GEO kijkt niet naar één bron, maar kan kennis uit verschillende bronnen samenvoegen tot één antwoord
- De mate waarop informatie wordt geïnterpreteerd, is net als SEO niet afkomstig van één bron. Bij GEO is metadata, semantische HTML en structured data nog belangrijker.
- GEO is eigenlijk eerlijker dan SEO: AI-modellen hechten waarde aan informatie die goed gedocumenteerd, consistent, actueel én erkend is.
Maar hoe zorg ik er dan voor dat ik in de AI resultaten naar voren kom?
Leuk al die informatie, maar laten we terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Het eerlijke antwoord: er is niet één manier. Wel hebben we wat praktische tips voor je:
Een duidelijke vraag en antwoord
AI-modellen geven een heel concreet antwoord op vragen, zoals je wel merkt in ChatGPT. Hier kan je op inspelen door op je website duidelijk antwoord te geven op vragen die je krijgt. Voorbeelden hiervan zijn secties met Veelgestelde vragen, en titels in teksten waarin je de vraag stelt, en vervolgens in de onderliggende alinea duidelijk en bondig beantwoordt.
Goede structuur
Eigenlijk wat ik hier aan het doen ben: korte alinea’s, duidelijke koppen en gewoon antwoord geven op vragen die je doelgroep heeft.
Schema markup
Maak het de AI-modellen en zoeksystemen duidelijk hoe je content is opgebouwd. Voorbeelden hiervan zijn een broodkruimelpad bovenaan je pagina. Verder gebeurt dit vooral onder de motorkap, dus laat dit maar aan ons over.
Up to date zijn
AI-modellen hebben een sterke voorkeur voor content die actueel is. Zorg dus dat je de modellen blijft voeden met nieuwe, geüpdatete informatie als deze er is.
Test & probeer!
Het makkelijkste van dit alles is dat je het zelf kan proberen. Vraag bijvoorbeeld eens aan Chappie: wat weet je over [mijn bedrijf]. Mis je zaken? Of zie je onjuistheden? Ga dan aan de slag met artikelen die dit verhelpen.
Wed niet op één paard
Een aloude wijsheid die zelf in deze tijd nog relevant is: spreid je winkansen. Blijf werken aan je SEO en techniek. Zorg er altijd voor dat je techniek up to date is, want dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor Google. Probeer ook de mens in het achterhoofd te houden: snelle laadtijden zijn goed voor je resultaten, maar vooral ook gewoon voor je bezoeker, want iedere bezoeker wil een snel werkende website. Ook linkbuilding is weer helemaal relevant: AI-modellen én Google waarderen het zeer als een autoriteit of betrouwbaar platform over je spreekt.
Richt je niet alleen op AI-modellen: maar houdt je klant in je achterhoofd. Zorg er zeker voor dat jouw expertise zichtbaar wordt voor AI-modellen, door na te denken over hoe AI je tekst leest en interpreteert. Het is goed om zo te verschijnen in de resultaten, maar houdt in gedachten dat we de informatie vooral begrijpbaar willen maken voor mensen.